Historiek van Sound Center

In 1970 zijn we opgestart met de fabricage, samenstelling en verkoop van de best betaalbare en meest muzikale versterkers (Sinclair) en Luidsprekers (Wharfedale), beiden uit Engeland, die er op dat moment te koop waren. In 1974 volgde de officiële start van “Sound Center” in Lierde, Deftinge. Nadien volgden nog volgende merken: Lenco, Rotel, Koss, Hirschmann, Isophon, Empire, Gale, Jensen, Shure ,Klipsch, Goodmans, Pickering, Kef, Sennheiser, Dual, Thorens, McIntosh, Harmann Kardon, Advent, Marantz, Scott, Onkyo, Sony, Pioneer, Elac, Cerwin Vega, Luxman, A.R., Monarch, Jef Rowland, YBA, enzovoort.

In 1977 volgde de opening van “Audio-TV-Video” speciaalzaak in Oudenaarde. In 1979 de opening van Sound Center Ninove. Vanaf 1983 tot nu hebben we praktisch elk jaar één of meerdere vermaarde merken geïntroduceerd in België en of de Benelux.

Castle luidsprekers uit Engeland was meteen een schot in de roos. Met 5 jaar verschil (in 1983 en 1988) werd de Castle Tyne uitgeroepen tot “Beste Koop” (Enige luidsprekers die de verschillende frequenties perfect weergeven én zeer goede bas weergave hebben). Nadien volgden nog JDI Electronics (fenomenaal muzikaal en nog net betaalbaar uit de UK), Totem (Canada), ATC (UK) Studio monitors en LFD (spin-off Essex University, Prof Malcolm Hawksford en Richard Bews) dat sinds vele jaren het beste geluid weergeeft, betaalbaar én waardevast is.

Daarop volgden nog Heil-AMT luidsprekers uit Zwitserland, HGP-topklasse luidsprekers uit Duitsland en Symphonic Line (volledig gamma elektronica eveneens uit Duitsland). Met de invoer van Musikelectronic Geithain (sinds 1999) werd de lat opnieuw hoger gelegd. MEGeithain heeft een wereldwijd erkende reputatie opgebouwd als referentie monitors en, geloof het of niet, maar dankzij onze unieke audio tuning en onze ervaring in het samenstellen van audio sets klinken ze nergens ter wereld beter dan hier!!

Eveneens uit Duitsland volgden nog Trigon uit Kassel en Audiodata, topklasse luidprekers uit Aachen. vervolgens volgden nog Audionet (compromisloze High-End uit Bochum) en Acon, eveneens actieve monitors uit Bratislava (Slovakije).

Hebben we ook nog een kans gegeven: Brocksieper (SET topklasse), Gruensch (D), en Moll Audio uit Saarland, allemaal voorbeeldig en erg degelijk gebouwd.

Sinds 2004 verdelen we eveneens de door Dr. Volker Bajorat gemodificeerde elektronica van diverse merken (Clockwork C37 tuning). Vanaf 2005 ging het zo mogelijk nog harder want toen volgden nog Creek Audio (UK), Tannoy Prestige series, Vivid Audio (van Laurence Dickie, ontwerper van de Nautilus voor B&W), Dartzeel (Never Heard before uit Zwitserland) en Eclipse (uit Japan, de beste “nearfield” monitors op de markt).

In 2006 hebben we eveneens een tweetal ASR EmitterII Exclusive verkocht. Daar kun je inderdaad luid mee spelen! In 2007 volgden dan nog Finitus (D) van Bert Gerlach die samen met Andreas Koch ( “Digitale”topontwerper van o.a. de DSD technologie) onder de naam Playback Designs top elektronica op de markt brengen. Thöress uit Aachen met een volledig gamma van buizenversterkers hebben we ook een tijdje verdeeld en is nog steeds via ons verkrijgbaar.

Clockwork C37 gemodificeerde luidsprekers zijn nog steeds een razend succes en Elac producten worden nog steeds erg gewaardeerd. In 2009 waren de twee modellen van Esoteric MG 10 en MG 20 zo’n succes dat we de ganse stock van Europa en Japan hebben opgekocht en vermits het hier een beperkte eenmalige productie was, uitgebracht ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van Esoteric, zijn die niet meer nieuw te krijgen. In 2010 volgde dan de verdeling van Harbeth luidsprekers (UK), aangevuld met o.a. Devialet (F), in 2012 gevolgd door YG Acoustics (USA). Bijna vergeten, maar A-Capella (D) en Avantgarde (D) hebben we ook geïntroduceerd in België, zo’n 15 jaar geleden ….

Momenteel hebben we echter de beste resultaten met de luidsprekers uit leisteen van Fischer& Fisher (D), gecombineerd met alle mogelijke versterkers van LFD. Horen is kopen!

Afgaande op hetgeen we dit jaar gehoord hebben op de “High-End” beurs in München en met onze 48 jaar ervaring in de branche denken we dat er tot op heden nooit iemand alles heeft gehoord wat er op een CD staat, en al zeker niet op de manier zoals U dit bij ons momenteel kunt horen.